Miloš Zeman oznámil, že znovu bude kandidovat do funkce presidenta republiky. Čekal jsem to. Jeho předchůdce, pocházející ze stejné líhně, totiž Prognostického ústavu, Václav Klaus také tak postupoval. A M. Zeman nemůže jinak. Na počátku 90. let V. Klaus založil pravicovou ODS, M. Zeman si našel naopak místo na levici a stanul v čele sociální demokracie. Tehdy byl Klaus na vrcholu popularity, Zeman stál poněkud v jeho stínu. Pamatuji si na jednu debatu s mládeží, kde Klausovy teenagerské fanynky označily Zemana jako trochu hloupějšího Klause. To samozřejmě není pravda, ale rozhodně lze mezi nimi hledat paralelu. Takže po Klausovi presidentu máme Zemana presidenta. V pátek jsem v TV poslouchal názory různých osobností na kandidaturu M. Zemana. Politolog D. Kroupa či politik M. Kalousek tvrdili, že Zeman je pokrytec. Sice nechce sám dělat kampaň, ale provádí ji stále. Skutečnost, že se nechce zúčastnit televizních besed, hodnotil M. Kalousek jako realistické zhodnocení vlastních intelektuálních schopností. Tedy že se logicky na základě toho tvrzení bojí, že by nestačil na své odpůrce. M. Kalousek by se měl raději věnovat svým intelektuálním schopnostem a své sprostoty si nechat pro svou „demokratickou“ partaj. No a tvrzení, že M. Zeman provádí permanentně kampaň, je ubohé. Každá veřejná osobnost, natož president, je prostě všude vidět a v centru pozornosti veřejnosti a sdělovacích prostředků. Označovat to za kampaň je ubohé pokrytectví M. Kalouska či D. Kroupy.
Rozdílné kvalitě potravin byl ve čtvrtek věnován i televizní dryáčnický pořad Máte slovo. Jako obvykle chaotický, zaznělo tam mnoho různých výroků. Divím se, jak někdo může pořád opakovat, že náš spotřebitel si vynucuje slevové akce a tím vlastně je sám vinen důsledky toho. To je naprostý nesmysl. Slevová akce je běžná obchodní praktika, známá i ze zahraničí, vzpomínám si na televizní záběry ze západních zemí, jak se tam lidé doslova rvou o výrobky. Také nám v 90. letech vykládali, jak na Západě mnoho lidí čeká na výprodeje, povánoční či novoroční slevy. Tehdy prý nakupují výhodně vše možné, a uvádělo se to jako návod životního stylu pro nás. Najednou z toho dělají málem naši národní zvyklost. Zákazník vždy slyší na slovo sleva, kdekoliv. Hlavní problém u nás je tlak obchodních řetězců na výrobce, aby dodávali za nízkou cenu. Toho výrobci dosáhnou jen snížením kvality. Nekupuji zásadně uzeniny v hypermarketu. Udělal jsem zkušenost už před léty, kdy jsem tam zakoupené uzeniny zhnuseně vyhodil. Máme však třeba zpracovatele masa, které v hypermarketu neuvidíme. Prostě odmítli snižovat kvalitu, takže se objevují jen v malých obchodních řetězcích (třeba v Brněnce) – Stejně tak vysoká DPH na potraviny způsobuje jejich vysokou cenu, kterou se snaží řetězce snižovat svým tlakem na výrobce. Zde je pes zakopán.
Sociální demokracie měla od pátku volební sněm. Všichni funkcionáři byli zvoleni jako na drátku, žádné drama, žádná změna, jako by bylo vše předem domluveno. Předseda B. Sobotka pronesl bojovný volební projev. Nechci se tím zabývat. Jen tolik, že zmínil, jak málo lidí má vysoký plat a o ty, co na něj nedosáhnou, se prý chce sociální demokracie starat. Kritizoval právě ty nízké platy. No prosím a co s tím? Nám by nejvíc pomohla nízká DPH, aspoň na potraviny a léky. Vysokou DPH zavedla pravice a ať ve vládě sedí kdo chce, nikdo to už nesníží, je to pro ně pohodlné odírat nás, čili nikdo se o obyčejné lidi nestará. To ostatní, jako zvyšovaní nejnižší mzdy atd. jsou jen prázdné plky.
Žádné komentáře:
Okomentovat